Atla Marty Mahkemeye Gidiyoruz!

Geleceğe dönüş…. 80’lerin kült filmini hatırlamayan yoktur sanırım. Çılgın doktor Emmett Brown bir zaman makinesi yapar. Bu makine beklenenin aksine karmaşık kablolar, teller bağlı bir kafes ya da kabin şeklinde değil,  DeLorean marka bir araba şeklindedir. Bu araba saatte 88 mil hıza ulaştığı zaman kahramanlarımız zamanda yolculuğa çıkarlar. Doktorla Marty geçmişte ve gelecekte onlarca çılgın macera yaşayacak, bizleri de geçmişimiz ve geleceğimiz hakkında farklı düşüncelere sevk edeceklerdir.

Yapılan üç filmle dünya çapında milyonlarca izleyiciye ulaşılmış ve filmin bir sahnesinde kahramanlarımızın geleceğe gidiyoruz diyerek makineye kodladıkları tarih olan 21.10.2015’te aralarında ülkemizin de olduğu pek çok yerde çeşitli aktivite gerçekleştirilmişti.

Filmin, yıldız oyuncularının yanında başka bir yıldızı daha vardı. DeLorean marka zaman makinesine devşirilen kapıları dikine havaya doğru açılan bir araba.

Şimdilerde DeLorean markasının başı taklitle dertte olabilir.

Amerikalı Elysian Cosmetics firması, Temmuz 2017 tarihinden beri ürettiği bazı kozmetik malzemelerinde DeLorean markasını kullanıyordu. Ve araba markası olan Delorean’ın avukatları 16 Şubat 2018 tarihinde New York’ta Elysian Cosmetics’e bir dava açtı.

Davada Delorean markası kendisinin bir “tanınmış marka” olduğunu ve geleceğe dönüş filmleri aracılığıyla markanın “ölümsüzleştiğini” dolayısıyla başka bir firmanın bu markayı herhangib ir alanda kullanamayacağını iddia  ediyor.

DeLorean, Elysian Cosmetics’in kullandığı marka için ihtiyati tedbir ve tüm reklam malzemelerinin yok edilmesi konusunda bir karar bekliyor. Ek olarak DeLorean’ın Elysian Cosmetics’ten bir tazminat talebi de söz konusu.

Bu noktada biraz tanınmış marka kavramından bahsetmemiz lazım.

Türk Patent ve Marka Kurumu tanınmış markayı; “bir kişiye veya girişime sıkı bir biçimde bağlılık, güvence, kalite, reklam gücü, yaygın bir dağıtım ağına bağlı, müşteri ve diğer sübjektif ilgi ve ilişkiler ayrımı yapılmadan coğrafi sınır, kültür ve yaş farkı gözetilmeksizin aynı çevredekilerce refleks halinde beliren bir çağrışım” şeklinde tanımlamaktadır.

Tanınmış markalar günlük hayatımızda tüketicisi olalım ya da olmayalım çok yüksek marka bilinirliği sağlamış markalardır.

Her marka gerekli şartları karşılayabildiği taktirde, tanınmış marka olarak tescil edilebilir. Böylece kendi faaliyet alanı dışındaki alanları da tescil açısından diğer girişimci ve rakiplere kapatabilir.

Bu noktada araba markası olan DeLorean teorik olarak haklı gibi görünüyor. Ama Delorean pazarlama değil de sınai mülkiyet açısından bir “tanınmış marka”mı ? Buna mahkeme karar verecek.

New York mahkemelerine müdahale şansımız yok tabii  ama, uzaktan baktığımızda Delorean – Elysian Cosmetics davası çok da uzun sürmeyecek gibi. Acaba Elysian Cosmetics bu hamle ile ne yapmak istedi bu da bizim için bir merak konusu. Sanki biraz hasar almayı göze alarak ciddi bir reklam yapma fırsatı kovalanıyor gibi. Malum Anglo-Saxon hukuğu çok katmanlı ve temelde konular dava öncesi uzlaşma kurulu vs. gibi seçeneklerde sona ersin gibi bir bakış var. Bu noktada Elysian Cosmetics, epey bir gürültü kopar; “medyada gündem oluruz, normalde ayıracağımız pazarlama bütçesi kadar bir tazminat vb. giderle meseleyi kapatırız. Marka bilinirliğimizin artışı da yanımıza kar kalır” şeklinde bir hesap yapmış olabilirler.

Tabii bu noktada kritik olan DeLorean’ın New York mahkemesini “tanınmış marka” olduğu konusunda şüpheye yer bırakmadan ikna edip edemeyeceği.

Ben Delorean’ın yetkililerinin yerinde olsam araca atlar, geleceğe gidip kararı okur ve duruma göre savunmamı hazırlanırdım 😊 Ne dersiniz iyi fikir değil mi?

 

 

 

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Facebook

LinkedId